Teknologigaselle i global blomst
10. juni 2015

Teknologigaselle i global blomst

  Forusbedriften Cyviz hadde en omsetningen på 20 millioner kroner i 2004. I år sikter selskapet mot 200 millioner. Veksten speiler stadig flere internasjonale kunder og økt globalt grep. Denne uken signerte selskapet en ny millionkontrakt med Marks & Spencer.

Den erkebritiske kjeden har over 3.000 utsalg av klær, hjemmeinnredning og mat på global basis. Grunnlagt i 1884 ligger de slett ikke bakpå. Cyviz oppdrag er å utvikle et virtuelt handlemiljø, blant annet slik at M&S bedre kan forstå kundenes kjøpsadferd.

– Dette er en interessant industri for oss, sier markedsdirektør Glen J. Lambersøy, som forteller at Cyviz i en årrekke har levert løsninger til flere av verdens største merkevarebyggere. Andre kunder innenfor samme segment inkluderer Procter & Gamble, Unilever og GlaxoSmithKline.

Cyviz utvikler teknologi for visuell samhandling til bruk i møterom, beredskapsrom og «command and control rooms». Ambisjonen er å gi brukere en enkel og intuitiv arbeidsflyt. Selskapet fokuserer mer på brukeropplevelse enn teknologi. Det var spesielle behov i oljebransjen, særlig innen 3D seismikk, som dannet grunnlaget for etableringen og veksten i oljesamfunnet på Forus.

– Foruten at gründeren, Joar Vaage, er fra Stavanger, var Forus et naturlig valg for hovedkontoret. Å være etablert på Forus gir et profesjonelt inntrykk, det er nært viktig infrastruktur og ikke minst nær kunder i oljebransjen, sier Lambersøy.

Selskapet har imidlertid også slått rot i Houston, Dubai, Washington (D.C.), London og Edinburgh. Flere teknologi- og utviklingssentre er i tillegg på trappene i Midtøsten, Europa og Asia.

– Vi ser at markedet for videokonferanse og samhandling stadig øker. Det er flere drivere og argumentet rundt å spare reiseutgifter er nok ikke det viktigste lenger, forteller Lambersøy, og fortsetter med å beskrive en verden der det stadig blir viktigere å samhandle mer effektivt, uavhengig av hvor kollegene sitter i verden. Videre oppstår det ofte behov for å bringe ekspertise til problemer, for eksempel på oljeplattformer, uten at selve eksperten fysisk må reise til problemet. Samhandling og arbeidsflyt er stikkord.

Ikke uventet finner vi ledende teknologibedrifter på kundelisten. Statoil og BP er blant dem man kanskje vil forvente, men noen mer kuriøse dukker også opp. NASA, Boeing og Lockheed Martin har angivelig bidratt til å løfte gasellen fra Forus ut i den store verden. Nå vil Lambersøy og kollegene på Forus ta steget videre:

– Vi ser for oss en geografisk vekst, men også en vekst inn i nye bransjer. Bank og finans er for eksempel en interessant industri, hvor vi har store aktører med internasjonal virksomhet.

I fjor høst kjøpte det statlige investeringsselskapet Investinor 41,5 prosent av Cyviz. De er dermed største eier. Prisen er ukjent, men Investinor kjøpte ut opprinnelige investorer.

– Den videre vekststrategien er i hovedsak organisk. Vi fokuserer nå på etableringen i Asia og styrking av tilstedeværelsen i Midtøsten og Europa. Selv om vi blir store utenfor Norges grenser har jeg en følelse av at vi neppe forlater Forus, avrunder Lambersøy.

Billedtekst 1: Cyviz spesialiserer seg på å utvikle avanserte videokonferanseløsninger for visualisering og samhandling i møterom.

Billedtekst 2: – Selv om vi blir store utenfor Norges grenser har jeg en følelse av at vi neppe forlater Forus, sier markedsdirektør Glen J. Lambersøy i Cyviz.