Skal erobre verden, - fra Forus

Skal erobre verden, - fra Forus

23.05.2025
fb_n
tw_n
in_n

Boost.ai er verdensledende på automatiserte kunderådgivningstjenester basert på kunstig intelligens. – Vårt mål er å fortsette veksten og bli nummer én i verden, sier kommersiell direktør Henry Vaage Iversen som har vært med på den eventyrlige veksten Boost.ai har hatt siden den spede begynnelsen i 2016.

Suksesshistorien startet med tre ansatte i 2016 da Lars Ropeid Selsås flyttet hjem fra California med fersk kunnskap om programmering og kunstig intelligens. Sammen med broren Hadle og studievennen Henry, startet han opp. Etter god starthjelp fra Sparebanken 1 SR-bank, kom i 2021 Nordens største private equity fond, Nordic Capital, inn på eiersiden. Dermed er finansieringen sikret. Øvrige eiere er de tre gründerne og flere av de ansatte som nå teller 160.
 

Midt i smørøyet

Boost har kontoret over hele verden, selskapet er veletablert i Stockholm, København, Helsinki, Boston, og London. I tillegg har selskapet partnere i Sør-Amerika og Australia. I Norge er det avdelingskontor i Oslo, mens hovedkontoret er på Forus hos FOMO. 

- Forus er midt i smørøyet, understreker Henry, jeg tror det hadde blitt dårlig stemning om vi hadde flyttet herfra. Vi trives veldig godt, folk kan bo hvor som helst når de jobber her, mange bruker den nye flotte sykkelstamveien, mens andre jogger til jobb – det er ingen sak når det er godt tilrettelagt med garderober.
 

AI må læres opp

Kunstig intelligens (ai) må hele tiden utvikles og folk har stadig større forventinger til hva de skal få svar på når de søker etter svar på nettet.

- Vi utvikler produkter kunden abonnerer på, sier Henry og forklarer at det nå har gått fra svartjenester du kun kan chatte med, til roboter du faktisk kan snakke med. – Men da er opplæring og trening av ai nøkkelen til at det skal fungere. 

- Alt handler om tilgjengelighet, at kundene får svar på det de lurer på raskest mulig. Når chaten er mer effektiv og treffsikker går også ventetiden ned for dem som vil snakke med et faktisk menneske, da blir alle mer fornøyde.

- Hvorfor lykkes dere så godt at dere er i verdenstoppen?
- Vår robot er mer intelligent og klarer å svare og forstå over 90 % av alle spørsmålene. De 10 siste prosentene blir sendt direkte over til et menneske som kan svare. De dårligste av våre konkurrenter klarer kun å svare på 20%, forklarer Henry og understreker at en robot selvsagt aldri kan erstatte menneske fullt ut. Men at en robot øker tilgjengeligheten

- Hvem er kundene deres?
- Vi satser på kunder fra de såkalte regulerte industrier som bank, forsikring, telekom, og offentlig virksomhet. DnB, Telenor, Sparebank1gruppen, skatteetaten og enkelte kommuner er kunder hos oss. Her lokalt er Klepp kommune vår kunde, på deres nettside er chatten det første du møter. Slik vil det bli mer og mer av for det er jo det dette handler om; at kundene enkelt kan få svar på det de lurer på, forklarer Henry.

Klepp%20kommune%20hjemmeside
DETTE ER FREMTIDEN: Chatten er det første folk ser når de søker hjelp på Klepp kommunes nettsider.
A7408932
SOLID: - Vi har bygget stein på stein, forteller Henry Vaage Iversen som har vært med å bygge Boost.ai til et verdensledende selskap – fra Forus.
Borghild Eldøen
Innholdsprodusent
 
fb_n
tw_n
in_n

Andre artikler