Beyonder er ikke som andre batterifabrikker

Beyonder er ikke som andre batterifabrikker

19.06.2025
fb_n
tw_n
in_n

Denne uken kom det nyheter om permittering av ansatte fra forusselskapet Beyonder.

Selskapet må fokusere på å vinne kundekontrakter og å skaffe penger. Arbeidet med kapitalinnhenting er svært krevende og har tatt mye lengre tid enn selskapet antok i fjor. Administrerende direktør Tove N. Ljungquist mener dette skyldes at hele batteribransjen har kommet i et dårlig lys.

Til Finansavisen sier Ljungquist: «Det er ingen tvil om at vi lider under den situasjonen andre batteriselskaper har havnet i. Samtidig evner investorene i liten grad å skille mellom batteriselskapenes forskjellige forretningsmodeller. Vi har en helt annen forretningsmodell enn alle andre nordiske aktører. De investorene som tar seg tid til å sette seg inn i vår forretningsmodell er vi fortsatt i god dialog med».

– Vi har gjort det tunge løftet: teknologien er utviklet, produktet er sertifisert og kvalifisert og vi har bevist at det fungerer i stor skala. Nå handler det om å få det ut i markedet. Jeg har tro på at vi skal lykkes, mye grunnet vår strategi som skiller seg ut, og ikke minst med et produkt verden trenger, sier Ljungquvist.

I og med at Beyonder har et produkt som er godkjent og testet i stor skala, kan videre utviklingsarbeid settes på pause og alle krefter kan settes inn på salg og å skaffe penger. Dette betyr at ca halvparten av de ansatte permitteres.

For ett år siden sa Ljungquist dette til forus.no:
- Hva skiller Beyonder fra de andre batterifabrikkene i Norge?
- Det unike med Beyonder er at selskapet har sin egen teknologi, egenutviklet her på Forus. Denne teknologien er nå kvalifisert og sertifisert for salg, sier Ljungquist og understreker at en slik kvalifiseringsprosess tar mange år. Fra de første små testene i et forskningslaboratorie, dernest oppskalering i en pilot, for så å gjennomføre testing i full skala på en fabrikk.

- For å spare både tid og penger har vi gjennomført de siste stegene sammen med en samarbeidspartner i Kina. Dermed kommer vi raskere i gang med salg av batteriene, sier hun og forklarer at selskapet har tatt med seg sin teknologi, som er oppskriftene og prosedyrene for produksjon av batteriene, og gjennomført nødvendige tilpasninger til produksjonsutstyret i en fabrikk med ledig kapasitet. Dermed har all kvalifisering og godkjenning av tredjepart blitt gjennomført der. Det er denne kvalifiseringen som åpner for globalt salg av Beyonder’s batterier og som kvalifiserer til utsagnet av å ha kommet lengst.

Ellers er det noen som ynder å si at Beyonder siden starten har tapt 300 millioner kroner. Et oppstartsselskap og senere vekstselskap investerer penger, de taper dem ikke.

- Det rart å skrive om «tap» for et selskap som ikke har lagt skjul på at vi ikke har kommersiell omsetning ennå. Dette fordi vi fram til nå har utviklet teknologi, kvalifisert denne og skaffet oss storskalakapasitet, sier Ljungquvist.

Foto%2013_09_2024%206
Beyonder_PhotoSuneEriksen_2022_0017%202
Borghild Eldøen
Innholdsprodusent
 
fb_n
tw_n
in_n

Andre artikler