Entrepreneur 2022: Inspirasjonskveld for gründere på Forus

24.02.2022
fb_n
tw_n
in_n
Denne uken inviterte Næringsforeningen gründere og oppstartsselskaper til inspirasjonskveld ved FOMO på Forus. Gründerne av selskaper som Heimdall Power og Wenn var tilstede for å dele sine erfaringer med å starte skalerbare og suksessfulle selskaper.

Hva er de viktigste suksesskriteriene for å lykkes som gründer i Stavanger-regionen? Det var tema for diskusjon under Næringsforeningens arrangement Entrepreneur 2022 ved FOMO. Blant foredragsholderne var Trygve Pedersen, administrerende direktør i Wenn og seriegründer Brage Johansen, nå administrerende direktør i Heimdall Power.

Johansen har lang fartstid som gründer og var med å starte ladeselskapet Zaptec og klimateknologiselskapet Desert Control før han startet Heimdall Power som effektiviserer og digitaliserer strømnett. De tre teknologidrevne selskapene har gjort stor kommersiell suksess og er verdsatt til flere hundre millioner kroner.

– Hva er hemmeligheten bak din suksess som gründer?
– Å gå ut i tide, spøker Johansen. – Min styrke er å starte og oppskalere selskaper i vekstfasen. Deretter handler det om å ansette folk som er dyktigere enn deg selv til å utvikle selskapet og drive den videre veksten og kommersialiseringen, forteller han.

– Hva er det som driver deg som gründer?
– Jeg drives av å innovere og finne gode løsninger på komplekse utfordringer. Før jeg begynte gründerreisen jobbet jeg med innovasjon og teknologiutvikling i Statoil. Der ledet jeg blant annet hydrogensatsingen og var med å åpne Norges første hydrogenstasjon i Stavanger, forteller Johansen.

Etter ti år i Statoil bestemte Brage Johansen seg for å bygge nye selskaper. Han hadde et ønske om å være en større pådriver for det grønne skiftet og bruke sin kompetanse fra olje- og gassindustrien til å etablere nytenkende klimateknologi.

– Du har vært med å starte tre suksessfulle selskaper, hva er dine suksesskriterier?
– Jeg veldig engasjert i energiomstilling og bærekraft, så for meg er det viktigste suksesskriteriet at ideen bidrar til å løse en miljøutfordring. Deretter dreier det seg om at det er en løsning som passer et stort marked, helst globalt, og at det er lønnsomt. Er dette en forretningsidé som kan kommersialiseres?

Også Trygve Pedersen, administrerende direktør i bilskadeselskapet Wenn, poengterer viktigheten av en kommersiell forretningsidé. Han har selv vært med å bygge opp et selskap som har gjort suksess med sin AI-teknologi for å oppdage og verdivurdere skader på leiebiler. Løsningen skal forenkle prosessen med skadeserstatning for bilutleieaktørene og forsikringsbransjen.

– Dette er en universell utfordring. Wenns teknologi er allerede i drift ved Gardermoen. Nå er vi i ferd med å rulle ut teknologien hos flere store leiebilaktører i Europa. Uansett om du leier en bil ved flyplassen i Oslo eller Nice er forsikringsproblematikken den samme. Det gjør at Wenns løsning er skalerbar også i internasjonale markeder. Det er et viktig suksesskriterium, mener Pedersen.

For å kommersialisere og vokse et oppstartsselskap er en avhengig av å hente inn kapital og få med seg investorer som har tro på forretningsideen. Pedersen har et klart råd til deltakerne på gründerkvelden.

– Når du henter kapital fra investorer er du som gründer nødt til å kunne svare på to spørsmål: Hvem fakturerer du og hva står det på fakturaen? Med andre ord, hva er det du skal selge og hvem er det som skal betale for løsningen? Tenk gjennom hvordan du vil svare på det, oppfordrer han.
Gr%C3%BCnderkveld%20p%C3%A5%20Forus
Seriegründer Brage Johansen har vært med å starte selskaper som Zaptec, Desert Control og Heimdall Power. Her deler han sine tips for å starte suksessfulle selskaper.
Ingrid Vervik Salte
Innholdsprodusent
 
fb_n
tw_n
in_n

Andre artikler

Næring
Trives på Forus og venter vekst
Næring
Huddlestock Fintech klare for det nordiske markedet: Vil demokratisere formuesforvaltning
Næring
Normal åpner butikk på Tvedtsenteret