Skal tikke inn flere klikk fra nye lokaler på Forus
4. oktober 2019

Skal tikke inn flere klikk fra nye lokaler på Forus

Time and Date er blant de 50 største i USA på nettsidebesøk fra Google og foran eksempelvis nike.com. Nå skal selskapet skape enda flere klikk fra nye lokaler i Kanalsletta 4.

– Vi har ambisjoner om vekst og jobber med å rekruttere IT-utviklere. Her er jeg sikker på at eksisterende og nye ansatte vil stortrives, sier Steffen Thorsen om de nye kontorlokalene med skreddersydd interiørdesign i Kanalsletta 4 på Forus vest.

Thorsen er gründer og eier av Time and Date AS, selskapet som daglig tiltrekker opptil hele to millioner mennesker til selskapets nettsider. Time and Date har siden oppstarten i 2005 hatt tilhold på Forus, sist i Svanholmen 2.

– På Forus får man mye areal for pengene. Våre ansatte bor også spredt i regionen og da passer Forus bra fordi området ligger midt på Nord-Jæren, forteller Thorsen.

Høy kollektivandel
Kanalsletta 4 er det høyeste bygget på Forus og huser virksomheter som Petrolink, Kruse Smith, Xait, Naprapatlandslaget og Eldor. Bygget har fellestjenester som resepsjon, auditorium, kantine, dusj- og garderobefasiliteter, sykkelparkering og elbilparkering.

Time and Date sysselsetter for tiden 20 ansatte, og over halvparten sykler eller bruker kollektivtilbud til og fra jobb.

– Vi er HjemJobbHjem-bedrift, bussen stopper rett utenfor og det er mulig å ta en dusj hvis man tråkker hardt på til jobb. Nå ligger alt til rette for at den allerede høye kollektivandelen vår kan økes ytterligere, sier Thorsen.

Flere klikk fra Google enn verdenskjente merkenavn
Daglig googler millioner av mennesker verden over hva klokken er i et annet land, hvilke dager helligdager faller på og om astronomi, været og datoutregninger.

De fleste får svaret på timeanddate.com, verdens største nisjenettsted for tidssoner, helligdager, vær og datoutregninger. I tillegg til timeanddate.com har selskapet også en norsk og tysk versjon av domenet, i tillegg til kalender.no.

I USA er Time and Date blant de 50 største på trafikk fra Google – større enn nettsteder som microsoft.com og netflix.com og rett bak eksempelvis nytimes.com og nba.com.

– På gode dager besøker over to millioner mennesker nettsidene våre, og det er vi skikkelig stolte av, sier Thorsen som i studietiden kjøpte domenet timeanddate.com for 100 dollar.

Det har kastet godt av seg. På grunn av besøkstallene er selskapet en meget attraktiv kanal for annonsører. Inntektene til Time and Date kommer fra annonser på nettsidene som selges via Google og andre. I 2018 omsatte selskapet for 40 millioner kroner.

Kilde for internasjonale medier og NASA
Besøkstrafikken påvirkes mye av astronomiske hendelser som solformørkelser, måneformørkelser, fullmåne og meteorsvermer (stjerneskudd). I forkant legger Time and Date ut artikler og animasjoner om fenomenene, som også har blitt attraktiv informasjon for internasjonale medier. Steffen Thorsen har blant annet snakket om fenomenet skuddsekund live på BBC World, og Time and Date brukes ofte som kilde av medier som CNN, Newsweek, Daily Mail, Forbes og Washington Post.

– Vi reiser også verden rundt for å filme sol- og måneformørkelser live fordi det gir god PR og mye trafikk. Blant annet har NASA videresendt deler av en av streamene våre, forteller Thorsen.

Eksempelvis var et team fra selskapet i sommer i Andesfjellene for å formidle en total solformørkelse live.

– Siden vi er så opptatt av formørkelser har vi innredet et eget eclipse-rom med vegglamper som illustrerer solformørkelser. Rommet fungerer både som en sosial krok og for standup-møter. Vi er skikkelig stolte av de nye lokalene våre på Forus, avslutter Steffen Thorsen.