InfoTiles får ProVenture med på laget og girer opp veksten
2. juni 2020

InfoTiles får ProVenture med på laget og girer opp veksten

I februar vant selskapet pris som Årets SmartBy-løsning. Midt i koronasituasjonen får InfoTiles nå med seg ProVenture på et realt bærekraftsløft.

– For langsiktige investorer er det ingen bedre eller viktigere tid å være aktiv, sier Borgar Ljosland, senior partner i ProVenture.

Midt i koronasituasjonen bestemte investeringsselskapet, med base i Trondheim og kontor på Forus, seg for å investere i softwareselskapet InfoTiles fra Sandnes.

– Denne situasjonen fremskynder digitaliseringstrenden. Da er det opp til oss å innse at bedrifter som InfoTiles vil gi positiv innvirkning i årene som kommer. Dette er første investering i vårt nye investeringsfond med fokus på bærekraftige digitale teknologier. Vi ser et stort potensial i InfoTiles-plattformen på tvers av bransjesegmenter, sier Ljosland.

– Fantastisk nyhet
ProVenture åpnet sitt tredje fond for investeringer i mars 2020, samtidig som alvorlighetsgraden av epidemien begynte å påvirke de globale finansmarkedene og startup-sfæren. Det har dog ikke hindret dem i å være offensive – noe co-founder i InfoTiles, Johnny Alexander Gunneng, setter pris på.

– Dette er en fantastisk nyhet for oss, og vi er veldig glade for at ProVenture forstår oss og ser potensialet vårt. De har virkelig utfordret oss på de rette tingene fra dag én. Med deres erfaring, kunnskap og nettverk i ryggen ligger alt til rette for at vi kan vokse videre, sier Gunneng.

Nøkkel i digitaliseringen
ProVenture har gjennom 15 år i markedet blitt eksperter på å investere i spennende teknologiselskap i en tidlig fase.

InfoTiles ble stiftet i 2016, og har allerede rukket å få kommuner som Stavanger og Lillestrøm på kundelisten. Selskapet bistår også med datainnsamling til Forus Energiservicesenter.

Alt handler om dataintegrasjon – noe som ifølge Ljosland i ProVenture vil bli en avgjørende faktor når det kommer til å akselerere dataanalyse, prediksjon og automatisering.

– Spesielt gamle datavarehus og sensorsystemer med data innelåst i siloer i organisasjoner gjør digitaliseringsprosjekter komplekse og kostbare, sier Ljosland.

Bilde: Pedja Bihor, Sven Christian Ulvatne, Magne Eide, Borgar Ljosland, Johnny Alexander Gunneng og Ane Christophersen